Rejestracja Auta Z Zagranicy

W przypadku sprowadzania samochodu z niemiec powinniśmy mieć:
1. Umowę kupna-sprzedaży (z niemcem). Umowa powinna być dwujęzyczna i zawierać: imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wraz z kodem pocztowym sprzedającego i kupującego, oraz markę, model, numer książki pojazdu, datę pierwszej rejestracji, numer VIN, cenę samochodu, oraz miejscowość i datę w której umowa została zawarta.
2. Książkę pojazdu (Fahrzeugbrief).
3. Dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein).
4. Zaświadczenie o wymeldowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung/wbite Auberbetribsetzung)
Oraz jeśli auto było sprowadzane "na kołach"
5. Tymczasowe tablice rejestracyjne z tymczasowym dowodem rejestracyjnym (Fahrzeugschein).
6. Tymczasowe ubezpieczenie OC.

Część 1. Kontrola pojazdu, tłumaczenie.
Obie rzeczy - kontrolę pojazdu (A) oraz tłumaczenie (B) można załatwić w dowolnej kolejności.

A. Na początku należy pojechać na Podstawową Stację Kontroli Pojazdów, gdzie wykonujemy pierwszy w kraju przegląd samochodu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą, w celu uzyskania "Zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu" oraz "Dokumentu identyfikacyjnego pojazdu".
Podczas diagnostyki sprawdzane są m.in. hamulce, światła, kierunkowskazy oraz ogólnie kondycja auta. Teoretycznie nie jest to wymagane, ale dobrze mieć ze sobą wszystkie dokumenty (włącznie z umową kupna itp).
Zaświadczenia będą nam potrzebne na każdym kolejnym etapie od Części II począwszy.

Płacimy ok. 150zł

B. Od części II B potrzebne będzie nam tłumaczenie dokumentów opatrzone pieczęcią tłumacza przysięgłego.
Tłumaczymy książkę pojazdu, dowód rejestracyjny, oraz zaświadczenie o wymeldowaniu pojazdu i tymczasowy dowód osobisty (jeśli posiadamy).
Nie jest to wymagane, ale dobrze jeśli na umowie tłumacz przypieczętuje i napisze, że "Stwierdzono zgodność tłumaczenia".

Płacimy zależnie od tłumacza. (W moim wypadku - 80zł).

Część 2. Opłata akcyzy, podanie o VAT-25.
Obie rzeczy - opłatę akcyzy (A) oraz złożenie druku o zwolnienie z podatku VAT (B) można załatwić w dowolnej kolejności.

A. Opłaty akcyzy dokonujemy przelewem na konto Urzędu Celnego.
Uwaga! Na opłatę akcyzy mamy 14 dni od momentu przyjechania samochodu do Polski.
Do okienka Urzędu Celnego najlepiej o 8 rano podchodzimy z wypełnionym drukiem AKC-U (dostępny pod adresem http://www.mf.gov.pl -często nie aktualne najlepiej wypełnienie powierzyć firmie znajdującej się gdzieś koło UC, zaoszczędzi nam czasu i nerwów ).
Do deklaracji dołączamy: ksero książki pojazdu, dowodu rejestracyjnego, wymeldowania, umowy, przeglądu. raczej nie są wymagane tłumaczenia.
Należy też do deklaracji dołączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej (17zł).
Należy mieć oryginały do potwierdzenia kopii przez urzędnika.
Na dzisiejszy dzień akcyza (w przypadku nabycia "wewnątrzwspólnotowego" - w UE) wynosi 3,1% (do 2 000 ccm) lub 18,6% (pow. 2 000 ccm) wartości samochodu w momencie "powstania obowiązku podatkowego", tj. w momencie znalezienia się go w Polsce - należy więc cenę (np. w euro) przemnożyć przez koszt euro wg NBP w dniu sprowadzenia.
Po złożeniu deklaracji AKC-U dokonujemy opłaty akcyzy (nie zapomnij o numerze VIN!) i w siedem dni (w rzeczywistości ok. 3 - 5 dni, zależnie od urzędu) otrzymujemy "Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju".

Płacimy tyle, ile wyjdzie nam akcyza
(kasa czynna do godz. 14)

B. Złożenie wniosku o zaświadczenie o braku konieczności płacenia podatku VAT.
Do Urzędu Skarbowego jedziemy z wypełnionym drukiem VAT-24 (dostępny pod adresem http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_podatkowe/vat/vat_24.pdf )
Do wniosku dołączamy: ksero książku pojazdu (wraz z kserem tłumaczenia), dowodu rejestracyjnego (wraz z kserem tłumaczenia), wymeldowania, umowy, przeglądu.
Należy też do deklaracji dołączyć dowód uiszczenia opłaty kosztów wydania zaświadczenia (160zł).
Po złożeniu wniosku w siedem dni (w rzeczywistości ok. 3 - 5 dni) otrzymujemy VAT-25 ("Zaświadczenie potwierdzające uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i uszług z tytułu nabycia środka transportu").

Płacimy koszty operacyjne - 160zł.

Część 3. Opłata recyklingowa.
Na konto NFOŚiGW 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014 dokonujemy wpłaty 500zł tytułem opłaty ekologicznej. Nie zapomnij o wpisaniu numeru VIN w pole 'tytułem'!

Płacimy 500 zł + koszt przelewu.

Część 4. Rejestracja samochodu.
- Zapisujemy się na rejestracje auta
Do Wydziału Komunikacji udajemy się ze wszystkimi dokumentami które do tej pory zebraliśmy, tj.:
1. Umowa kupna-sprzedaży.
2. Książka pojazdu (Fahrzeugbrief) + tłumaczenie.
3. Dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) + tłumaczenie.
4. Zaświadczenie o wymeldowaniu pojazdu (Abmeldebescheinigung) + tłumaczenie.
5. Tymczasowe tablice rejestracyjne z tymczasowym dowodem rejestracyjnym (Fahrzeugschein) + tłumaczenie.
6. Tymczasowe ubezpieczenie OC.
7. Dokument z przeglądu technicznego samochodu.
8. Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy otrzymany z Urzędu Celnego.
9. Dokument VAT-25 otrzymany z Urzędu Skarbowego.
10. Dokument potwierdzający uiszczenie opłaty recyklingowej (wystarczy potwierdzenie przelewu z poczty).
oraz wniosek o rejestrację samochodu (indywidualny dla każdego wydziału komunikacji).
Podobno zamiast VAT-25 wystarczy mieć potwierdzenie złożenia druku VAT-24, jednak tego nie wiem, zwykle oba dokumenty są i tak gotowe w tym samym czasie (jeśli złożymy je tego samego dnia etc).
W tym miejscu dobrze mieć też kserokopie wszystkich dokumentów, ponieważ prawie wszystkie oryginały zostaną już w urzędzie.
Otrzymujemy książkę pojazdu, tymczasowy dowód osobisty, dwie tablice rejestracyjne oraz naklejkę na szybę.

Płacimy koszty wydania dokumentów, tablic itp - 255 zł.

Książkę pojazdu chowamy w domu, naklejkę przyklejamy w prawym dolnym rogu przedniej szyby (po stronie pasażera), tablice przykręcamy, tymczasowy dowód do kieszeni.

Część 5. Ubezpieczenie.
Kolejnym krokiem jest wykupienie ubezpieczenia.

Część 6. Stały dowód rejestracyjny.
W miejscowym wydziale komunikacji do czternastu dni znajdzie się stały dowód osobisty. Na jego odbiór jest przewidziane kolejne 14 dni. Jest tak, ponieważ dowód rejestracyjny jest drukowany w Warszawie przez PWPW.
Czy dowód rejestracyjny jest już gotowy do odbioru, można się dowiedzieć np. na stronie https://www.pojazd.pwpw.pl/

- FAQ -

FAQ1. Jak wypełnić deklarację AKC-U?
Wniosek AKC-U jest dość prosty w wypełnianiu.
Jedyny problem jaki może powstać jest w sekcji D.
W kolumnie C należy wpisać datę sprowadzenia samochodu do Polski (= data umowy).
W kolumnie E oraz G wpisujemy zaokrąglone do pełnych złotówek wartości.
W kolumnie F wpisujemy 3,1% lub 18,6% (odpowiednio jeśli pojazd ma mniejszą lub większą pojemność skokową od 2000 ccm).
W kolumnie D należy wpisać kod CN, według poniższego schematu:
OKREŚLENIE POJAZDU - KOD CN
Pojazdy do poruszania się po śniegu - 8703 10 11
Pojazdy do poruszania się po śniegu - pozostałe - 8703 10 18
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. do 1000 cm3 - nowe - 8703 21 10
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. do 1000 cm3 - używane - 8703 21 90
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. od 1001 do 1500 cm3 - nowe - 8703 22 10
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. od 1001 do 1500 cm3 - używane - 8703 22 90
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. od 1501 do 3000 cm3- używane - 8703 23 90
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. od 3001 cm3 - nowe - 8703 24 10
Sam. osob., silnik benzynowy, poj. od 3001 cm3 - używane - 8703 24 90
Sam. osob., silnik diesel, poj. do 1500 cm3 - nowe - 8703 31 10
Sam. osob., silnik diesel, poj. do 1500 cm3 - używane - 8703 31 90
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 1501 do 2500 cm3 - nowe - 8703 32 11
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 1501 do 2500 cm3 - pozostałe - 8703 32 19
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 1501 do 2500 cm3 - używane - 8703 32 90
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 2501 cm3 - nowe - 8703 33 11
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 2501 cm3 - pozostałe - 8703 33 19
Sam. osob., silnik diesel, poj. od 2501 cm3- używane - 8703 33 90
Sam. osob., silnik elektryczny - 8703 90 10
Sam. osob. - pozostałe - 8703 90 90

FAQ2. Jak wypełnić wniosek VAT-24?
Dokument VAT-24 jest prostym wnioskiem.
Jedyny błąd, jaki można popełnić podzas jego wypełniania to niepoprawne wypełnienie sekcji D - należy tam wpisać dane osoby, która widnieje na umowie jako sprzedawca (a nie osoba, która fizycznie dokonała transportu samochodu do Polski).

FAQ3. Co jeśli nie mam tablic rejestracyjnych?
Od niedawna weszło zarządzenie, iż przy rejestracji trzeba składać poprzednie tablice rejestracyjne. Jednak dość często może zdarzyć się, iż nie będziemy mieli tymczasowych tablic rejestracyjnych. Stanie się tak np. w przypadku, gdy auto przyjechało na lawecie; dość często jest też tak w przypadku kupna samochodu na giełdzie.
Natomiast przy wyrejestrowaniu samochodu w niemczech tablice są zabierane (nie zawsze jest też wydawane oświadczenie o złożeniu tablic, o tym w FAQ4.)
Jednak yablice rejestracyjne tak na prawdę są nam potrzebne tylko… przy ich składaniu w Wydziale komunikacji.
Jeśli więc ich nie mamy, musimy się z tego "tłumaczyć" tylko tam - wystarczy stosowne oświadczenie, że ostatnie tablice rejestracyjne zostały złożone w tamtejszym urzędzie.

FAQ4. Co jeśli nie mam druku o złożeniu tablic rejestracyjnych?
Tak na prawdę nic. Część urzędów nie wystawia oświadczeń - w zamian robią adnotację w książce pojazdu lub w dowodzie osobistym. I to wystarczy - a tłumaczone jest automatycznie przy tłumaczeniu owych dokumentów.

O ile nie zaznaczono inaczej, treść tej strony objęta jest licencją Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 License.